torsdag 23 juni 2011

Sommar!

Högen med böcker jag vill läsa under sommaren växer för varje timme jag har kvar att jobba. Semestern börjar nästa vecka och med det, samma dilemma som varje år. Vilka böcker ska jag ta med mig hem? Nya böcker som jag behöver läsa inför höstens arbete, gamla som jag inte hunnit läsa men alltid tänker att "jag måste läsa den här". För att inte tala om högen av böcker som jag vill läsa om! Oftast släpar jag med mig orimligt många böcker hem vilket innebär att det står en jättekartong med böcker brevid sängen. Det ska inte hända i år. Det blir max 15 böcker (eller 20), 2 böcker i veckan är rimligt, jag har ju redan en hög med "vuxen" litteratur  som ligger brevid sängen.

Våren har gått i ett rasande tempo. Jag har hunnit läsa många böcker som jag tycker är riktigt bra men jag har inte riktigt fått till rutinen att skriva i bloggen. Delvis för att jag inte  hunnit tänka igenom hur jag vill få eleverna att nå bloggen. Men planerna börjar ta form inför hösten. Det känns bra!

Hur som helst, här kommer ett kort inlägg om några av de böcker jag läst under våren som jag riktigt fastnat för:

 "Vad mina vänner inte vet" och "Vad min flickvän inte vet" av Sonya Sones. Kärlek, inifrån, på djupet. Med vänner , status och värderingar som hindrar oss från att vara sanna mot oss själva. Riktigt bra!


       Spännande,

   trilogi,

  som alla borde läsa....Finns med på min "måste läsa om lista"!


Jag fastnade aldrig för Twilightböckerna, var lite för mycket kyskhet och smäktande beundran för att jag skulle orka läsa. Tycker däremot om filmerna. Fastnade däremot i serien "House of Night", låg en febrig vecka och läste de första fyra böckerna om vampyren Zoey. Vampyrer i en skola för vampyrer men med de vanliga intigerna och hierarkikonflikterna.

Trevlig sommarläsning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar